Speciale EMO 2021

43 Speciale anteprima gnata nell’assorbimento di CO 2 - dice -, si trat- ta senza dubbio di grandissime opportunità di business”. Lo scopo non sarà solo quello di ri- durre le emissioni utilizzando fonti rinnovabili, ma utilizzare la tecnologia per assorbire quella presente in atmosfera. “La trasformazione di- gitale dovrà essere a supporto di questo cam- biamento, e dare nell’ambito del sociale una grande spinta”. Rischi e opportunità Ogni cambiamento radicale porta inevitabili rischi ma anche opportunità. Il principale ri- schio riguarda i cambiamenti climatici. “Le energy sources, but also to use technologies to absorb that which is already present in the at- mosphere. “The digital transformation will be needed in order to help make these changes, and also act as a major incentive towards the achievement of social sustainability.” Risks and opportunities All radical change inevitably has its risks, but it also brings with it opportunities. The main risk concerns climate change. “Climate issues can have a substantial short- and long-term impact on business operations, on the risks and returns for investors and on their decisions about the investments they make. So it is important for businesses and the world of finance generally to take climate-related factors into consideration,” Amelio says. As for the opportunities: “Many companies are already thinking about what the new products of the future will be, how to make more efficient use of resources, how to source supplies in a sustainable and with limited use of fossil fuels, what market methods to adopt, how to assess the ability to withstand risks and pick ai rischi e cogliere le nuove opportunità”. La grande sfida sarà dunque per le aziende quel- la di anticipare le opportunità che arriveran- no sul mercato e creare valore, e allo stesso tempo mitigare i rischi e renderli gestibili. In questo bilanciamento tra opportunità e rischi c’è il futuro delle aziende. “Questa transizio- ne porterà dei cambiamenti delle catene del valore, dei sistemi di approvvigionamento, dei sistemi di selezione e addirittura porterà cambiamenti nei business model. E la finan- za avrà un ruolo fondamentale, innanzi tutto nella gestione dei crediti, con un mondo fi- nanziario sempre più attento ai fattori ESG”, afferma Amelio. Ciò che è certo, secondo il manager, è che perseguire obiettivi di so- stenibilità non richiede sacrifici dal punto di vista della performance. “Questo paradigma porta gli investitori a valutare la performance non soltanto da un punto di vista del rendi- mento finanziario, ma ricercando performan- ce positive sulle ‘3 P’ - profit, people, planet”. E aggiunge, “i clienti, soprattutto quelli con maggiore cultura finanziaria, hanno già assi- milato questi concetti”. extreme weather conditions, the loss of biodi- versity and man-made environmental disasters. The digital transformation is fundamental, and Amelio believes “it will have to act to support efforts to combat climate change. If we con- sider hydrogen, renewable energy sources or the technologies developed to absorb CO 2 ,” he says, “they undoubtedly all offer huge busi- ness opportunities.” The aim will not just be to reduce emissions through the use of renewable up on new opportunities.” The big challenge for companies will therefore be to anticipate the opportunities that will come onto the mar- ket and create value, while at the same time re- ducing the risks and making them manageable. The future success of businesses lies in striking the right balance between opportunity and risk. “This transition will lead to changes in the val- ue chains, in supply systems and selection sys- tems and will indeed entail changes to business models. Finance will have a fundamental role to play, especially in credit management, as the world of finance becomes increasingly attentive to ESG factors,” Amelio says. What is certain, he believes, is that pursuing aims of sustain- ability does not mean making sacrifices from a performance point of view. “This paradigm prompts investors to assess performance not just in terms of financial returns, but also with positive results in the pursuit of the so-called ‘3 Ps’ (profit, people, planet) in mind.” And, he adds, “clients, especially those with more ex- pertise financial culture, have already taken these concepts on board.” questioni climatiche possono avere un impat- to sostanziale a breve e lungo termine sulle operazioni commerciali delle imprese, sui ri- schi e sui rendimenti per gli investitori e sul- le loro decisioni di investimento È pertanto importante per le imprese e il mondo finan- ziario tenere in considerazione i fattori legati al clima”, afferma Amelio. E le opportunità? “Molte aziende stanno già pensando a quali saranno i nuovi prodotti del futuro, come ef- ficientare le risorse, come approvvigionarsi in maniera sostenibile e limitata dalle fonti fos- sili, quali modalità di mercato potrò approc- ciare, oltre a valutare la capacità di resistere

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg4NjYz